18.11.2020

Szybsze i sprawniejsze podróże na trasie Lublin – Stalowa Wola

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej pomiędzy Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów dobiega końca. W grudniu na całym odcinku pojadą już pociągi zasilane elektrycznie. W ramach realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji, na linii wymieniono m.in. 117 km torów, przebudowano 20 stacji i przystanków oraz powstały także dwa nowe. Dzięki temu mieszkańcy zyskali lepszy, bezpieczniejszy i szybszy dojazd koleją do pracy czy szkoły.

Po elektryfikacji pociągi pojadą sprawniej 

Jednym z najważniejszych efektów inwestycji na linii 68 jest elektryfikacja całej trasy. To pierwsza od 30 lat tak duża elektryfikacja linii kolejowej w Polsce. W grudniu planowane jest sprawdzenie wytrzymałości zwarciowych urządzeń, aparatów systemu trakcyjnego oraz sieci zasilającej. Pod koniec roku na całym odcinku pomiędzy Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów pojadą już pociągi zasilane elektrycznie. 

Inwestycja pozytywnie wpłynie zarówno na obsługę ruchu regionalnego, jak i na usprawnienie i przyspieszenie transportu towarów, m.in. pomiędzy kopalnią węgla kamiennego w Bogdance a elektrownią w Połańcu. Bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe spowodują odciążenie dróg, a w konsekwencji ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko. Pociągi trakcyjne emitują dużo mniej zanieczyszczeń niż lokomotywy spalinowe, dlatego też są znacznie bardziej przyjazne środowisku.  

W ramach modernizacji trasy pomiędzy Lublinem a Stalową Wolą Rozwodów wymienione zostało 117 km torów i zamontowano 74 rozjazdy kolejowe, które zapewniają pociągom płynną i sprawną zmianę torów. Odnowione mosty na rzekach San i Sanna sprawiają, że przejazdy są bezpieczniejsze. Dzięki modernizacji wzrosła prędkość pociągów i przepustowość linii, w przewozach pasażerskich i towarowych. Pociągi pasażerskie jadą już na tej trasie do 120 km/h, a towarowe 80km/h.

Wygoda, dostęp i komfort

Pasażerowie zyskali lepszy dostęp do kolei dzięki 20 zmodernizowanym, wygodnym stacjom i przystankom, m.in. w Stalowej Woli, Zaklikowie, Kraśniku i Lublinie Zemborzyce, a także dwóm nowym – Stalowa Wola Charzewice i Zaklików.  Nowe perony są wyższe, dzięki czemu zapewniają wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, m.in. są pochylnie, które ułatwią wielu pasażerom podróżowanie. Perony są dobrze oświetlone, dzięki czemu jest bezpieczniej. Dla lepszej wygody podróżnych zamontowano także ławki, wiaty oraz czytelne oznakowanie i informację pasażerską.

Na trasie kolejowej Lublin – Stalowa Wola o bezpieczeństwo podróżnych dbają dyżurni ruchu w nowym Lokalnym Centrum Sterowaniaw Szastarce. LCS wyposażony został w nowoczesne urządzenia ułatwiające zadanie pracownikom. 

Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i stanowi element tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej.

Galeria

udostępnij drukuj