O inwestycjach
Nowoczesna kolej bliżej ludzi – dzięki Funduszom Europejskim dla Polski Wschodniej
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kolejne inwestycje, które realnie zmieniają codzienność mieszkańców i turystów we wschodniej części kraju. Tym razem działania obejmują trzy województwa: lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie, a wszystko to w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) 2021–2027.
Na jakich trasach działamy?
Pociągi pojadą szybciej, wygodniej i bezpieczniej na modernizowanych odcinkach:
- Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew
- Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk
- Jasło – Nowy Zagórz (wraz z nową łącznicą Jedlicze – Szebnie)
- Skarżysko-Kamienna – Tumlin
Co się zmienia?
Nasze inwestycje to konkretne korzyści dla mieszkańców regionu:
- Szybsze podróże – krótszy czas przejazdu i lepsze połączenia
- Nowe i zmodernizowane przystanki – łatwiejszy dostęp do kolei, także dla osób z ograniczoną mobilnością
- Więcej pociągów – zwiększamy przepustowość linii
- Bezpieczniej na przejazdach – nowoczesne rozwiązania na styku dróg i torów
- Lepszy dojazd do pracy, szkoły, uczelni czy lekarza
- Rozwój lokalnych firm i turystyki – dzięki lepszej komunikacji
- Sprawniejszy transport towarów – efektywna kolej to oszczędność czasu i pieniędzy
- Mniej wykluczenia komunikacyjnego – kolej wraca tam, gdzie przez lata jej brakowało
Wszystkie przedsięwzięcia realizowane będą zgodnie ze standardami technicznymi TSI, gwarantującymi dostępność infrastruktury pasażerskiej dla wszystkich podróżnych, również osób z ograniczoną mobilnością, najwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz lepszą integrację z europejską siecią kolejową.
Kontynuujemy dobrą zmianę
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 to kontynuacja unijnego wsparcia rozpoczętego w ramach wcześniejszego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (2014–2020) i kolejny impuls rozwojowy dla wschodnich województw. Program jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Służy on utrwaleniu warunków sprzyjających konkurencyjności gospodarki oraz wyższej jakości życia w sześciu województwach Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim, podkarpackim oraz mazowieckim (bez Warszawy i otaczających ją powiatów).
Na inwestycje kolejowe realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 zaplanowano budżet w wysokości 3 mld zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Programie
PKP PLK S.A. realizuje szereg inwestycji kolejowych wspieranych ze środków FEPW. Celem tych działań jest:
- poprawa dostępności kolei dla mieszkańców Polski Wschodniej,
- zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróży,
- modernizacja infrastruktury kolejowej zgodnie z europejskimi standardami (TSI).
Wspólnie rozwijamy kolej w Polsce Wschodniej!
Nowoczesna kolej to szybsze połączenia, wygodniejsze przystanki i większe możliwości rozwoju dla miast i gmin. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich Polska Wschodnia zyskuje realne korzyści z inwestycji w transport publiczny.
Dowiedz się więcej o funduszach: https://www.gov.pl/web/klimat/fepw
Stalowa Wola – Padew
Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew
Inwestycja kolejowa realizowana w południowo-wschodniej Polsce znacząco poprawi jakość podróżowania i przewozów towarowych. Prace obejmują modernizację odcinków linii nr 25, 74 i 78 i zostały podzielone na trzy części: LOT A, LOT B i LOT C.
LOT A: Sandomierz – Sobów (linia nr 25), Sobów – Zbydniów (linia nr 74), Sandomierz – Grębów (linia nr 78)
LOT B: Sobów – Padew Narodowa (linia nr 25)
LOT C: Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy (linia nr 74)
Co się zmieni?
- Nowe przystanki i modernizacja stacji
Na trasie powstaną nowe przystanki osobowe: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa – łącznie 7 nowych lokalizacji. Zmodernizowane zostaną także 3 stacje kolejowe: Grębów, Tarnobrzeg i Chmielów oraz 3 przystanki osobowe: Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia. Inwestycja obejmie budowę 9 nowych peronów oraz modernizację 8 istniejących, które zostaną wyposażone w nowoczesne oświetlenie, wiaty i ławki, systemy informacji pasażerskiej i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
- Nowe i zmodernizowane tory
W ramach prac przewidziano: wymianę i wzmocnienie nawierzchni kolejowej, przebudowę nasypów oraz torowiska, budowę odwodnienia, modernizację sieci trakcyjnej wraz z elementami zasilania.
- Mosty, sterowanie i systemy
Zmodernizowanych zostanie 8 mostów kolejowych. Zostaną przebudowane urządzenia: sterowania ruchem kolejowym (SRK), zasilania, oświetlenia, elektroenergetyki i EOR, systemów telekomunikacyjnych.
Co zyskają pasażerowie?
- Szybsze i bardziej punktualne połączenia
- Lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców regionu
- Nowoczesne, bezpieczne i funkcjonalne stacje i przystanki
- Komfortowe warunki dla pasażerów – w tym osób z ograniczoną mobilnością
- Sprawniejszą i bezpieczniejszą infrastrukturę kolejową
Harmonogram i status prac
Etap inwestycji: w dniu 08.08.2025 r. podpisano Umowę na Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew”
Planowane zakończenie prac: II kw. 2028 r.
Aktualny status na wrzesień 2025 r: Trwa etap prac przygotowawczych oraz przewóz materiałów strategicznych w celu wykonania przedmiotu umowy.
Podczas prac modernizacyjnych mogą wystąpić zmiany w kursowaniu pociągów.
Zachęcamy do sprawdzania aktualnych rozkładów jazdy oraz ogłoszeń na stacjach i w aplikacjach przewoźników.
Jak się przygotować?
- Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
- Słuchaj komunikatów na stacjach
- Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie
Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.
Jasło – Nowy Zagórz
Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na docinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie
Modernizacja linii kolejowej nr 108 pomiędzy Jasłem a Nowym Zagórzem oznacza przebudowę jej odcinka o długości około 70 kilometrów. Inwestycja podzielona jest na dwa etapy i ma na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa oraz dostępności kolei dla wszystkich pasażerów.
1. Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Ta część projektu została podzielona na zakres podstawowy i 3 opcje:
Zakres podstawowy – od stacji Jasło do stacji Krosno
Opcja nr 1 – st. Krosno od km 69,242 do km 72,100 wraz z obniżeniem niwelety
Opcja nr 2 – st. Jasło
Opcja nr 3 – od stacji Krosno do stacji Nowy Zagórz
2. Budowa nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie
Co się zmieni?
- Nowe przystanki i modernizacja stacji
Na trasie powstaną nowe przystanki: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe, Zagórz Przemysłowy. Przebudowanych zostanie także 10 stacji kolejowych: Jasło, Tarnowiec, Jedlicze, Krosno, Targowiska, Wróblik Szlachecki, Zarszyn, Nowosielce, Sanok, Nowy Zagórz. Dodatkowo modernizacją objęte zostaną przystanki osobowe: Krosno, Turaszówka, Krosno Polanka, Krosno Miasto, Widacz, Milcza, Besko, Długie, Sanok Dąbrówka. Wszystkie obiekty posiadać będą nowoczesne perony z wygodną infrastrukturą pasażerską (wiaty, ławki, tablice informacyjne, energooszczędne oświetlenie), dostosowaną do europejskich standardów (TSI), w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Mosty, wiadukty, tunele
W ramach inwestycji przebudowanych lub wybudowanych zostanie 28 mostów kolejowych, 7 wiaduktów oraz 3 tunele – dwa na odcinku Jasło – Nowy Zagórz i jeden na nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Zwiększy to przepustowość, bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów. Przebudowie poddanych zostanie także 80 przejazdów kolejowo-drogowych, z których część będzie zastąpiona bezpieczniejszymi rozwiązaniami.
- Likwidacja problemów komunikacyjnych w Krośnie
Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej na odcinkach od km 69,242 do km 72,100 wraz z obniżeniem niwelety oznacza likwidację problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniach układu drogowego z linią kolejową nr 108 na terenie miasta Krosna.
- Nowe tory i stabilniejsze podtorze
Zostanie wymieniona cała infrastruktura torowa na trasie Jasło – Nowy Zagórz. Mocniejsze podtorze oraz nowe szyny pozwolą na cichsze i płynniejsze przejazdy, zwiększą komfort podróży.
- Nowoczesne systemy sterowania i informacji pasażerskiej
Zainstalowane zostaną nowej generacji urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK), poprawiające punktualność i bezpieczeństwo. Na wszystkich stacjach i przystankach pojawią się elektroniczne tablice informacyjne i systemy nagłośnienia (CSDIP).
- Nowa łącznica Jedlicze – Szebnie
Powstanie nowy odcinek linii nr 638, który połączy istniejące linie 106 i 108. Oznacza to nowe możliwości połączeń i krótszy czas przejazdu.
Co zyskają pasażerowie?
- Wygodne i nowoczesne perony
- Lepszy dostęp do kolei dla osób starszych i z niepełnosprawnościami
- Więcej połączeń i lepszy dojazd do pracy, szkoły czy uczelni
- Szybsze i bardziej punktualne pociągi
- Zwiększone bezpieczeństwo na całej trasie
- Infrastrukturę zgodną z europejskimi standardami
Harmonogram i status prac
Etap: realizacja (od 2024 r.)
Planowane zakończenie: Zakończenie robót budowlanych na Linii kolejowej nr 108 planowane jest w II kwartale 2028 roku, a związanych z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie w II kwartale 2029 roku.
Aktualny status: Rozpoczęcie robót budowlanych na linii kolejowej nr 108 planowane jest w grudniu 2025 r. Dla budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie obecnie są pozyskiwane Decyzje Ustalenia Lokalizacji Linii Kolejowej, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę.
Jak się przygotować?
- Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
- Słuchaj komunikatów na stacjach
- Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie
Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.
Skarżysko-Kamienna – Tumlin
Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap I: odcinek Skarżysko Kamienna – Tumlin
Rozpoczęliśmy kompleksową przebudowę linii kolejowej na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Celem inwestycji jest poprawa komfortu, bezpieczeństwa oraz dostępności dla wszystkich pasażerów.
Co się zmieni?
- Zmodernizowane perony
Modernizujemy perony na stacjach: Suchedniów, Łączna, Zagnańsk oraz na przystankach osobowych: Skarżysko Zachodnie, Suchedniów Północny, Berezów. Zostaną one dostosowane do najnowszych standardów europejskich (TSI), w tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawi się nowa mała architektura – ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i wiaty.
- Mosty, wiadukty, przejścia
W ramach inwestycji zostanie przebudowanych 38 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty, mosty, przepusty, ściany oporowe i przejścia dla pieszych. Najważniejsze zmiany to:
- Budowa nowych przejść podziemnych na stacjach Suchedniów i Zagnańsk
- Rozbiórka i budowa nowej kładki dla pieszych na stacji Łączna
- Budowa nowego wiaduktu kolejowego w Suchedniowie, który zastąpi istniejący przejazd kolejowo-drogowy
- Nowe tory i sieć trakcyjna
Zmodernizujemy całą infrastrukturę torową oraz sieć trakcyjną na odcinku o długości ok. 62 km. Wymienione zostaną konstrukcje wsporcze, podwieszenia oraz sama sieć. Efektem będą cichsze, płynniejsze i szybsze przejazdy pociągów.
- Nowoczesne sterowanie ruchem kolejowym
Zainstalujemy nowej generacji systemy sterowania ruchem kolejowym (SRK), które zwiększą bezpieczeństwo oraz punktualność pociągów.
Co zyskają pasażerowie?
- Wygodniejsze i nowoczesne perony
- Lepszy dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością
- Szybsze i bardziej punktualne połączenia
- Większe bezpieczeństwo na trasie
- Nowoczesną infrastrukturę zgodną z europejskimi standardami
Harmonogram i status prac
Etap: realizacja (od maj 2025 r.)
Planowane zakończenie: [IV kw. 2028]
Aktualny status: Trwa opracowywanie projektów wykonawczych oraz dostarczanie materiałów
Podczas prac modernizacyjnych mogą wystąpić zmiany w kursowaniu pociągów.
Zachęcamy do sprawdzania aktualnych rozkładów jazdy oraz ogłoszeń na stacjach i w aplikacjach przewoźników.
Jak się przygotować?
- Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
- Słuchaj komunikatów na stacjach
- Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie
Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.
Projekt ubiega się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk
Modernizacja linii kolejowej nr 68 – Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk – etap I
Inwestycja ma na celu poprawę jakości podróżowania, bezpieczeństwa i dostępności kolei w regionie Podkarpacia. Projekt składa się z dwóch głównych części:
1. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do realizacji robót na linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk.
2. Wykonanie robót budowlanych na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna
Co się zmieni?
- Nowe i zmodernizowane tory
Na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna wymieniona zostanie cała nawierzchnia torowa wraz z warstwą ochronną i odwodnieniem, co zapewni płynniejsze i bezpieczniejsze przejazdy. Dodatkowo powstanie drugi tor, który pozwoli na zwiększenie liczby połączeń i poprawi ich punktualność.
- Nowoczesna sieć trakcyjna
Zmodernizujemy sieć trakcyjną, wymieniając słupy i elementy zasilania. Efektem będzie bardziej niezawodne i efektywne zasilanie pociągów.
- Mosty i wiadukty
W ramach prac przebudujemy i wybudujemy nowe mosty i wiadukty, w tym przesuniemy zabytkowy most na rzece Wisłok w Chodaczowie oraz zbudujemy nowy most dla drugiego toru.
- Nowoczesne przystanki i perony
Zmodernizujemy stację Grodzisko Dolne orz przystanki osobowe Tryńcza i Gniewczyna. Powstaną nowe, wyższe perony z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, energooszczędnym oświetleniem oraz nowoczesnym nagłośnieniem.
- Bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe
Modernizujemy 11 przejazdów kolejowo-drogowych, dodatkowo 4 zostaną zlikwidowane i zastąpione alternatywnymi drogami. To zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i kolejowego.
Co zyskają pasażerowie?
- Szybsze i bardziej punktualne połączenia
- Lepszy dostęp do kolei w regionie
- Nowoczesne i wygodne przystanki
- Większe bezpieczeństwo podróżnych i kierowców
- Możliwość obsługi cięższych składów towarowych
- Rozwój transportu kolejowego w województwie podkarpackim
Harmonogram i status prac
Etap: realizacja (od 2026 r.)
Planowane zakończenie: [IV kw. 2029]
Aktualny status: Trwa postępowanie przetargowe na Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: Prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk - etap I.
Jak się przygotować?
- Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
- Słuchaj komunikatów na stacjach
- Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie
Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.
Projekt ubiega się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
