O inwestycjach

Nowoczesna kolej bliżej ludzi – dzięki Funduszom Europejskim dla Polski Wschodniej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują kolejne inwestycje, które realnie zmieniają codzienność mieszkańców i turystów we wschodniej części kraju. Tym razem działania obejmują trzy województwa: lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie, a wszystko to w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW) 2021–2027.

Na jakich trasach działamy?

Pociągi pojadą szybciej, wygodniej i bezpieczniej na modernizowanych odcinkach:

  • Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew
  • Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk
  • Jasło – Nowy Zagórz (wraz z nową łącznicą Jedlicze – Szebnie)
  • Skarżysko-Kamienna – Tumlin

Co się zmienia?

Nasze inwestycje to konkretne korzyści dla mieszkańców regionu:

  • Szybsze podróże – krótszy czas przejazdu i lepsze połączenia
  • Nowe i zmodernizowane przystanki – łatwiejszy dostęp do kolei, także dla osób z ograniczoną mobilnością
  • Więcej pociągów – zwiększamy przepustowość linii
  • Bezpieczniej na przejazdach – nowoczesne rozwiązania na styku dróg i torów
  • Lepszy dojazd do pracy, szkoły, uczelni czy lekarza
  • Rozwój lokalnych firm i turystyki – dzięki lepszej komunikacji
  • Sprawniejszy transport towarów – efektywna kolej to oszczędność czasu i pieniędzy
  • Mniej wykluczenia komunikacyjnego – kolej wraca tam, gdzie przez lata jej brakowało

Wszystkie przedsięwzięcia realizowane będą zgodnie ze standardami technicznymi TSI, gwarantującymi dostępność infrastruktury pasażerskiej dla wszystkich podróżnych, również osób z ograniczoną mobilnością, najwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz lepszą integrację z europejską siecią kolejową.

Kontynuujemy dobrą zmianę

Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 to kontynuacja unijnego wsparcia rozpoczętego w ramach wcześniejszego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (2014–2020) i kolejny impuls rozwojowy dla wschodnich województw. Program jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). Służy on utrwaleniu warunków sprzyjających konkurencyjności gospodarki oraz wyższej jakości życia w sześciu województwach Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim, podkarpackim oraz mazowieckim (bez Warszawy i otaczających ją powiatów).

Na inwestycje kolejowe realizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 zaplanowano budżet w wysokości 3 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Programie

PKP PLK S.A. realizuje szereg inwestycji kolejowych wspieranych ze środków FEPW. Celem tych działań jest:

  • poprawa dostępności kolei dla mieszkańców Polski Wschodniej,
  • zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróży,
  • modernizacja infrastruktury kolejowej zgodnie z europejskimi standardami (TSI).

Wspólnie rozwijamy kolej w Polsce Wschodniej!

Nowoczesna kolej to szybsze połączenia, wygodniejsze przystanki i większe możliwości rozwoju dla miast i gmin. Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich Polska Wschodnia zyskuje realne korzyści z inwestycji w transport publiczny.

Dowiedz się więcej o funduszach: https://www.gov.pl/web/klimat/fepw


Stalowa Wola – Padew

Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew

Inwestycja kolejowa realizowana w południowo-wschodniej Polsce znacząco poprawi jakość podróżowania i przewozów towarowych. Prace obejmują modernizację odcinków linii nr 25, 74 i 78 i zostały podzielone na trzy części: LOT A, LOT B i LOT C.

LOT A: Sandomierz – Sobów (linia nr 25), Sobów – Zbydniów (linia nr 74), Sandomierz – Grębów (linia nr 78)

LOT B: Sobów – Padew Narodowa (linia nr 25)

LOT C: Zbydniów – Stalowa Wola Rozwadów Towarowy (linia nr 74)

Co się zmieni?

  • Nowe przystanki i modernizacja stacji

Na trasie powstaną nowe przystanki osobowe: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa – łącznie 7 nowych lokalizacji. Zmodernizowane zostaną także 3 stacje kolejowe: Grębów, Tarnobrzeg i Chmielów oraz 3 przystanki osobowe: Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia. Inwestycja obejmie budowę 9 nowych peronów oraz modernizację 8 istniejących, które  zostaną wyposażone w nowoczesne oświetlenie, wiaty i ławki, systemy informacji pasażerskiej i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.  

  • Nowe i zmodernizowane tory

W ramach prac przewidziano: wymianę i wzmocnienie nawierzchni kolejowej, przebudowę nasypów oraz torowiska, budowę odwodnienia, modernizację sieci trakcyjnej wraz z elementami zasilania.

  • Mosty, sterowanie i systemy

Zmodernizowanych zostanie 8 mostów kolejowych. Zostaną przebudowane urządzenia: sterowania ruchem kolejowym (SRK), zasilania, oświetlenia, elektroenergetyki i EOR, systemów telekomunikacyjnych.

Co zyskają pasażerowie?

  • Szybsze i bardziej punktualne połączenia
  • Lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców regionu
  • Nowoczesne, bezpieczne i funkcjonalne stacje i przystanki
  • Komfortowe warunki dla pasażerów – w tym osób z ograniczoną mobilnością
  • Sprawniejszą i bezpieczniejszą infrastrukturę kolejową


Harmonogram i status prac

Etap inwestycji: w dniu 08.08.2025 r. podpisano Umowę na Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych w ramach Projektu „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew”
Planowane zakończenie prac: II kw. 2028 r.
Aktualny status na wrzesień 2025 r: Trwa etap prac przygotowawczych oraz przewóz materiałów strategicznych w celu wykonania przedmiotu umowy.


Podczas prac modernizacyjnych mogą wystąpić zmiany w kursowaniu pociągów.
Zachęcamy do sprawdzania aktualnych rozkładów jazdy oraz ogłoszeń na stacjach i w aplikacjach przewoźników.

Jak się przygotować?

  • Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
  • Słuchaj komunikatów na stacjach
  • Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie

Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.


Jasło – Nowy Zagórz

Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na docinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie

Modernizacja linii kolejowej nr 108 pomiędzy Jasłem a Nowym Zagórzem oznacza przebudowę jej odcinka o długości około 70 kilometrów. Inwestycja podzielona jest na dwa etapy i ma na celu poprawę komfortu, bezpieczeństwa oraz dostępności kolei dla wszystkich pasażerów.

1. Prace na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Ta część projektu została podzielona na zakres podstawowy i 3 opcje:

Zakres podstawowy – od stacji Jasło do stacji Krosno

Opcja nr 1 – st. Krosno od km 69,242 do km 72,100 wraz z obniżeniem niwelety

Opcja nr 2 – st. Jasło

Opcja nr 3 – od stacji Krosno do stacji Nowy Zagórz

2. Budowa nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie


Co się zmieni?

  • Nowe przystanki i modernizacja stacji

Na trasie powstaną nowe przystanki: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe, Zagórz Przemysłowy. Przebudowanych zostanie także 10 stacji kolejowych: Jasło, Tarnowiec, Jedlicze, Krosno, Targowiska, Wróblik Szlachecki, Zarszyn, Nowosielce, Sanok, Nowy Zagórz. Dodatkowo modernizacją objęte zostaną przystanki osobowe: Krosno, Turaszówka, Krosno Polanka, Krosno Miasto, Widacz, Milcza, Besko, Długie, Sanok Dąbrówka. Wszystkie obiekty posiadać będą nowoczesne perony z wygodną infrastrukturą pasażerską (wiaty, ławki, tablice informacyjne, energooszczędne oświetlenie), dostosowaną do europejskich standardów (TSI), w tym potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

  • Mosty, wiadukty, tunele

W ramach inwestycji przebudowanych lub wybudowanych zostanie 28 mostów kolejowych, 7 wiaduktów oraz 3 tunele – dwa na odcinku Jasło – Nowy Zagórz i jeden na nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. Zwiększy to przepustowość, bezpieczeństwo i płynność ruchu pociągów. Przebudowie poddanych zostanie także 80 przejazdów kolejowo-drogowych, z których część będzie zastąpiona bezpieczniejszymi rozwiązaniami.

  • Likwidacja problemów komunikacyjnych w Krośnie

Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej na odcinkach od km 69,242 do km 72,100 wraz z obniżeniem niwelety  oznacza likwidację problemów komunikacyjnych na skrzyżowaniach układu drogowego z linią kolejową nr 108 na terenie miasta Krosna.

  • Nowe tory i stabilniejsze podtorze

Zostanie wymieniona cała infrastruktura torowa na trasie Jasło – Nowy Zagórz. Mocniejsze podtorze oraz nowe szyny pozwolą na cichsze i płynniejsze przejazdy, zwiększą komfort podróży.

  • Nowoczesne systemy sterowania i informacji pasażerskiej

Zainstalowane zostaną nowej generacji urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK), poprawiające punktualność i bezpieczeństwo. Na wszystkich stacjach i przystankach pojawią się elektroniczne tablice informacyjne i systemy nagłośnienia (CSDIP).

  •  Nowa łącznica Jedlicze – Szebnie

Powstanie nowy odcinek linii nr 638, który połączy istniejące linie 106 i 108. Oznacza to nowe możliwości połączeń i krótszy czas przejazdu.


Co zyskają pasażerowie?

  • Wygodne i nowoczesne perony
  • Lepszy dostęp do kolei dla osób starszych i z niepełnosprawnościami
  • Więcej połączeń i lepszy dojazd do pracy, szkoły czy uczelni
  • Szybsze i bardziej punktualne pociągi
  • Zwiększone bezpieczeństwo na całej trasie
  • Infrastrukturę zgodną z europejskimi standardami

Harmonogram i status prac

Etap: realizacja (od 2024 r.)
Planowane zakończenie: Zakończenie robót budowlanych na Linii kolejowej nr 108 planowane jest w II kwartale 2028 roku, a związanych z budową łącznicy Jedlicze – Szebnie w II kwartale 2029 roku.
Aktualny status: Rozpoczęcie robót budowlanych na linii kolejowej nr 108 planowane jest w grudniu 2025 r. Dla budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie obecnie są pozyskiwane Decyzje Ustalenia Lokalizacji Linii Kolejowej, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę.

Jak się przygotować?

  • Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
  • Słuchaj komunikatów na stacjach
  • Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie

Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.


Skarżysko-Kamienna – Tumlin

Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap I: odcinek Skarżysko Kamienna – Tumlin

Rozpoczęliśmy kompleksową przebudowę linii kolejowej na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Celem inwestycji jest poprawa komfortu, bezpieczeństwa oraz dostępności dla wszystkich pasażerów.

Co się zmieni?

  • Zmodernizowane perony

Modernizujemy perony na stacjach: Suchedniów, Łączna, Zagnańsk oraz na przystankach osobowych: Skarżysko Zachodnie, Suchedniów Północny, Berezów. Zostaną one dostosowane do najnowszych standardów europejskich (TSI), w tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojawi się nowa mała architektura – ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i wiaty.

  • Mosty, wiadukty, przejścia

W ramach inwestycji zostanie przebudowanych 38 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty, mosty, przepusty, ściany oporowe i przejścia dla pieszych. Najważniejsze zmiany to:

  • Budowa nowych przejść podziemnych na stacjach Suchedniów i Zagnańsk
  • Rozbiórka i budowa nowej kładki dla pieszych na stacji Łączna
  • Budowa nowego wiaduktu kolejowego w Suchedniowie, który zastąpi istniejący przejazd kolejowo-drogowy
  • Nowe tory i sieć trakcyjna

Zmodernizujemy całą infrastrukturę torową oraz sieć trakcyjną na odcinku o długości ok. 62 km. Wymienione zostaną konstrukcje wsporcze, podwieszenia oraz sama sieć. Efektem będą cichsze, płynniejsze i szybsze przejazdy pociągów.

  • Nowoczesne sterowanie ruchem kolejowym

Zainstalujemy nowej generacji systemy sterowania ruchem kolejowym (SRK), które zwiększą bezpieczeństwo oraz punktualność pociągów.

Co zyskają pasażerowie?

  • Wygodniejsze i nowoczesne perony
  • Lepszy dostęp dla osób z ograniczoną mobilnością
  • Szybsze i bardziej punktualne połączenia
  • Większe bezpieczeństwo na trasie
  • Nowoczesną infrastrukturę zgodną z europejskimi standardami

Harmonogram i status prac

Etap: realizacja (od maj 2025 r.)
Planowane zakończenie: [IV kw. 2028]
Aktualny status: Trwa opracowywanie projektów wykonawczych oraz dostarczanie materiałów

Podczas prac modernizacyjnych mogą wystąpić zmiany w kursowaniu pociągów.
Zachęcamy do sprawdzania aktualnych rozkładów jazdy oraz ogłoszeń na stacjach i w aplikacjach przewoźników.


Jak się przygotować?

  • Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
  • Słuchaj komunikatów na stacjach
  • Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie

Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.

Projekt ubiega się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.


Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk

Modernizacja linii kolejowej nr 68 – Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk – etap I

Inwestycja ma na celu poprawę jakości podróżowania, bezpieczeństwa i dostępności kolei w regionie Podkarpacia.  Projekt składa się z dwóch głównych części:

1. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do realizacji robót na linii kolejowej nr 68 Lublin – Przeworsk na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk.

2. Wykonanie robót budowlanych na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna
 

Co się zmieni?

  • Nowe i zmodernizowane tory

Na odcinku Grodzisko Dolne – Przeworsk Gorliczyna wymieniona zostanie cała nawierzchnia torowa wraz z warstwą ochronną i odwodnieniem, co zapewni płynniejsze i bezpieczniejsze przejazdy. Dodatkowo powstanie drugi tor, który pozwoli na zwiększenie liczby połączeń i poprawi ich punktualność.

  • Nowoczesna sieć trakcyjna

Zmodernizujemy sieć trakcyjną, wymieniając słupy i elementy zasilania. Efektem będzie bardziej niezawodne i efektywne zasilanie pociągów.

  •  Mosty i wiadukty

W ramach prac przebudujemy i wybudujemy nowe mosty i wiadukty, w tym przesuniemy zabytkowy most na rzece Wisłok w Chodaczowie oraz zbudujemy nowy most dla drugiego toru.

  • Nowoczesne przystanki i perony

Zmodernizujemy stację Grodzisko Dolne orz przystanki osobowe Tryńcza i Gniewczyna. Powstaną nowe, wyższe perony z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, energooszczędnym oświetleniem oraz nowoczesnym nagłośnieniem.

  • Bezpieczniejsze przejazdy kolejowo-drogowe

Modernizujemy 11 przejazdów kolejowo-drogowych, dodatkowo 4 zostaną zlikwidowane i zastąpione alternatywnymi drogami. To zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i kolejowego.

Co zyskają pasażerowie?

  • Szybsze i bardziej punktualne połączenia
  • Lepszy dostęp do kolei w regionie
  • Nowoczesne i wygodne przystanki
  • Większe bezpieczeństwo podróżnych i kierowców
  • Możliwość obsługi cięższych składów towarowych
  • Rozwój transportu kolejowego w województwie podkarpackim

Harmonogram i status prac

Etap: realizacja (od 2026 r.)
Planowane zakończenie: [IV kw. 2029]
Aktualny status: Trwa postępowanie przetargowe na Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu pn.: Prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk - etap I.

Jak się przygotować?

  • Sprawdź rozkład jazdy przed podróżą
  • Słuchaj komunikatów na stacjach
  • Śledź zakładkę Aktualności na naszej stronie

Dziękujemy za wyrozumiałość i cierpliwość!
Modernizacja to inwestycja w Twoją wygodniejszą i bezpieczniejszą przyszłość.

Projekt ubiega się o dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.