PLK na trasie Szczytno – Pisz zapowiada krótsze podróże

 

Sprawniejsze przejazdy pociągów pasażerskich – lepsze podróże na Mazurach, to efekty modernizacji linii kolejowej ze Szczytna do Ełku. Od 20 października po nowych torach pojadą pociągi na trasie Szczytno – Pisz. Wartość realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia to ok. 300 mln zł.

Na linii Szczytno – Pisz wymieniono 60 km toru. Na stacjach i przystankach m.in. Szczytno, Ruciane-Nida i Pisz widać efekty prac przy budowie nowych peronów. Zmodernizowane obiekty zaoferują podróżnym lepszą obsługę. Po przebudowie są wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się także po zmroku. Wygodę umożliwią nowe ławki, wiaty i czytelna informacja pasażerska. Zamontowane zostaną także udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się: pochylnie, prowadnice i ścieżki dotykowe.

Na trasie zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Dzięki nim wzrósł poziom bezpieczeństwa. Sprawny przejazd zapewniają zmodernizowane mosty w Rucianem-Nidzie i Wałpuszu. Obiekty przeszły testy obciążeniowe i spełniają wymagania m.in. do szybszych przejazdów cięższych składów. Nowa nawierzchnia na przejazdach kolejowo-drogowych zapewni lepszy przejazd aut. Po zamontowaniu urządzeń zabezpieczających dodatkowo zwiększy się poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi.

Pociągiem na Mazury

Na trasie Szczytno – Pisz trwają odbiory peronów, torów i nowoczesnych urządzeń sterowania. Linia przygotowywana jest do ruchu. W październiku przewoźnicy odbędą jazdy testowe i zapoznawcze. Pociągi rozkładowe mają wrócić na trasę od 20 października 2019 roku. 

W II kwartale 2020 roku oddany będzie do ruchu odcinek Pisz – Ełk. Na tej trasie niezbędne są dodatkowe prace – kompleksowa wymiana konstrukcji na dwóch mostach w Piszu i Ełku. Zakres robót określiła specjalna ekspertyza.

Wygodniej i szybciej do mazurskich miejscowości

Modernizacja linii kolejowej Olsztyn – Ełk na odcinku Szczytno – Pisz – Ełk realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Efektem prac będą szybsze i wygodniejsze podróże ze Szczytna do Ełku. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a czas przejazdu w relacji Szczytno – Ełk skróci się o połowę – z ok. 3 godz. do 1,5 godz. Podróż na trasie Olsztyn – Szczytno – Ełk potrwa nieco ponad 2h. Skorzystają mieszkańcy regionu warmińsko-mazurskiego, którzy szybciej dojadą do pracy i szkoły. Będzie dobra oferta dla turystów. Inwestycja zapewni łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych: Ruciane Nida oraz Pisz.

Inwestycja w liczbach:

1 nowy przystanek: Pisz Wschodni;

4 przebudowane stacje: Szczytno, Pisz, Spychowo, Drygały;

14 przebudowanych przystanków, m.in. Nowa Wieś Ełcka, Ruciane-Nida;

99 przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe;

9 przebudowanych mostów i wiaduktów;

24 nowych rozjazdów;

ok. 113 km torów.

Na linii Starachowice – Skarżysko-Kamienna nowe perony i dodatkowe prace
Wygodniej na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów